Predstavljanje knjige Gorana Pavlića 'Glembajevi: dvojno čitanje'

 


Iznimna nam je čast i zadovoljstvo pozvati Vas na predstavljanje knjige Gorana Pavlića
Glembajevi: dvojno čitanje
 
 
Vrijeme: utorak, 28. siječnja u 19 sati
Mjesto: dvorana F22
(Frankopanska 22)

Knjigu će predstaviti izv. prof. dr. Marina Protrka Štimec i izv. prof. dr. David Šporer.
 

Pavlić u pristupu Krleži osporava u hrvatskoj teatrologiji uvriježenu kulturalističku perspektivu, posežući za Bourdieuovom metodom „dvojnoga čitanja“. Umjesto trasiranja analogija između književnih motiva i kulturne situacije, „dvojnim čitanjem“ Krležinih književnih i esejističkih tekstova autor analizira u kojoj se mjeri drame i prozni fragmenti o Glembajevima mogu interpretirati kao „politički ili političko-ekonomski traktati čvrsto utemeljeni u marksizmu.“ Na temelju Lukácsevih uvida o buržujskoj naravi moderne drame Pavlić ukazuje na to kako kontradikcije inherentne kapitalističkom sistemu svoj primjereni umjetnički izraz dobivaju upravo u dramskom ciklusu o Glembajevima.
 
Iz knjige:
U novijim sam istraživanjima dodatno učvrstio stav da se Krležina djela iz 1920-ih i početka 1930-ih ne mogu zahvatiti u svojoj semantičkoj kompleksnosti bez uračunavanja marksizma kao presudne varijable. Pokušao sam u samom izvodu naglasiti kako je biografska okolnost Krležine privrženosti socijalističkoj ideji, i pripadnoj marksističkoj teoriji, kao i komunističkom pokretu tek ulaz u polje kompleksnih značenjskih odnosa koji punu artikulaciju zadobivaju tek u prozno-dramskom ciklusu o Glembajevima.
U ovom konkretnom slučaju to je značilo krenuti od Krleže, komunističkoga aktivista i Lenjinova simpatizera, ali ne kao fizičke osobe čija biografija diktira interpretaciju djela, nego kao autorske instance koja se profilira tek u kolopletu svoje dramatike te umjetničke i esejističke proze, bitno inspirirane marksizmom i lenjinizmom. Preciznije rečeno, više od najživopisnijega, a i najvažnijega protagonista hrvatske kulture u dvadesetom stoljeću, zanimao me korpus progresivnih, marksističkih ideja koji je upravo u umjetničkom formatu moderne drame kod Krleže našao svoj najadekvatniji izraz. 
 
Bilješka o autoru:
Rođen u Puli 1979. Diplomirao filozofiju i sociologiju u Zagrebu 2007. te 2014. doktorirao na Doktorskom studiju književnosti, izvedbenih umjetnosti, filma i kulture. Od 2008. zaposlen na Akademiji dramske umjetnosti, najprije kao asistent na Odsjeku za dramaturgiju, a trenutno kao docent. Područja teorijskog interesa su filozofija politike, marksizam, politička ekonomija umjetnosti i teorije izvedbe. Objavljuje znanstvene članke u znanstvenim, stručnim i kulturnim časopisima te na Trećem programu Hrvatskoga radija. Od 2014. do 2016. bio je član uredništva hrvatskog izdanja Le Monde Diplomatiquea. U suradnji sa Sibilom Petlevski uredio je zbornike Spaces of Identity in the Performing Sphere (2011) i Theatrum Mundi (2015).

 
Knjiga Gorana Pavlića Glembajevi: dvojno čitanje izlazi u sklopu Teatrološke biblioteke, u programu izdavačke djelatnosti Akademije dramske umjetnosti u suradnji s Hrvatskom sveučilišnom nakladom i pod vizualnim identitetom za koji su zaslužne dizajnerice iz kreativnog kolektiva OAZA (Roberta Bratović i Maša Poljanec), pobjednice Natječaja za oblikovanje vizualnih standarda izdavačke djelatnosti Akademije dramske umjetnosti u Zagrebu / identitet biblioteke ADU, kojeg je provelo Hrvatsko dizajnersko društvo.