Najave izbornih kolegija za ljetni semestar
Kazališna kritika
Ak. god. 2015/16.
Ljetni semestar
Nastavnica:
dr. sc. Nataša Govedić, docentica
Iako je kritika kao literarna forma nastala u isto doba kad i medijski (novinski)
uspostavljena javnost, i to prvenstveno zato da bi srednja klasa osamnaestog stoljeća
mogla imati „upućenog i pouzdanog vodiča“ kroz sve veću kulturnu ponudu
zabavljačkih, ali i politički kontroverznih sadržaja za koje je potrebno argumentacijsko
arbitriranje (kako navodi Terry Eagleton), u dvadesetom stoljeću postaje jasno da je
kritičarska pozicija daleko kompleksnija i od mentorske i od društvenokritičke i od
propagandističke funkcije pisanog teksta koji poseže za određenim kriterijima evaluacije.
Kritičar je prije svega dijaloški posrednik između nekoliko stvaralačkih i recepcijskih
zajednica: između umjetnika i javnosti, između analitičke struke i javnosti, kao i između
različitih kritičarskih pristupa promišljanja umjetničkog čina. U svojim najcjenjenijim,
književnim vrhuncima, kritika se tijekom 20. stoljeća otima uslužnim djelatnostima i
postaje neka vrsta „strateškog promišljanja“ umjetničkih procesa ili zasebne umjetnosti,
kako glasi formulacija Waltera Benjamina. No jednako je tako činjenica da s porastom
masovnih medija u proteklom stoljeću kritika kao profesija sve više gubi na analitičkoj
važnosti, postajući neka vrsta marketinškog posrednika između kulturnih institucija i
publike. Brojne novine, televizijske kuće i kasnije internetski portali uopće ne drže do
toga da se spomenuto kritičarsko posredništvo služi ikakvim sofisticiranim analitičkim
alatima. Dapače, najdostupnija je ona „kritika“ koja faktički samo izvještava o
najosnovnijim namjerama autora predstave ili senzacionalistički podilazi voajerskom
praćenju izvedbenih ili književnih diva (nudeći dojmove ili „evaluacije“, a ne
argumentirana mišljenja). Dodatan je problem što se kritika u dvadesetom stoljeću s
jedne strane grana prema prikrivenom kulturnom marketingu, a s druge postaje jedna od
strukovnih specijalizacija unutar akademskog proučavanja različitih umjetnosti, što je sve
više približava znanstvenom diskurzu, a sve više udaljava i od participacije kritičara u
umjetničkim procesima i od mogućnosti sustavne ideologijske kritike društva kojem se
obraća.
Cilj je kolegija podržati kritiku kao autorski, argumentacijski i dijaloški proces,
nužan za sve etape umjetničkog stvaranja, promišljajući kritičke procese znatno šire od
jednokratnog javnoevalucijskog momenta pisanja i obavljivanja recenzije umjetničkog
rada u nekome od medija.
OSNOVNA LITERATURA:
Buber, Martin (1947). Between Man and Man, London: Routledge
Eagleton, Terry (1984). The Function of Criticism, London: Verso
Fischer-Lichte, Erica (2009). Estetika performativne umjetnosti,
Sarajevo: TKD Šahinpahić
Foucalut, Michel (2001). Fearless Speech, Los Angeles: Semiogtext(e)
Goffman, Erving (1969). The Presentation of Self in Everyday Life,
London: Penguin
Nussbaum, Martha C. (2012). Ne profitu: Zašto demokracija treba
humanistiku, Zagreb: AGM
Pfister, Manfred (1998). Drama. Teorija i analiza, Zagreb:
Hrvatski centar ITI
Weber, Samuel (2004). Theatricality as Medium, New York:
Fordham University Press.
Teorije proizvodnje 2 i 4: Eksperimentalna pedagogija intervokalnosti, intertekstualnosti i
interaktivnosti
Ak. god. 2015/16.
Ljetni semestar
Nastavnici:
dr. sc. Nataša Govedić, docentica
dr. sc. Vjeran Zuppa, prof. emeritus
Tema: Eksperimentalna pedagogija intervokalnosti, intertekstualnosti i interaktivnosti
Na koji način uvažavamo sugovornike u umjetničkom procesu? Do koje je mjere
“sloboda govora” sinonim ne samo moje, nego i tuđe ekspresivne slobode? Kakve pedagoške
orijentacije djeluju kao podloga za istraživanje kako intimnog, tako i socijalnog iskustva?
Možemo li singularni autorski glas smatrati osobitom i k tome veoma nestabilnom,
dinamičnom orkestracijom društvenih glasova? Kako vježbati kritičku receptivnost, nasuprot
politike zamjeranja i/ili svjesno odabranog izoliranja od reakcija stručne i nestručne publike?
Koliko je kriterij pojačanog ili čak tržišno preskriptivnog osluškivanja ukusa publike
produktivan ili kontraproduktivan za umjetničko istraživanje? I u kakvoj su relaciji
umjetničke prakse kolaboracije s praksama socijalne kooperativnosti? Kakvi su uvjeti
potrebni da osobe uključene u suautorski proces pristanu saslušati i razmotriti
glasove feedbacka i kritike? Što znači pristati ili ne pristati na dijalošku razmjenu iskustava?
Kako se nositi s vlastitim i/ili tuđim “povlačenjem iz” ili “potenciranjem” zajedničkog
ekspresivnog polja u slučaju suradnje na predstavi?
Kolegij istražuje fenomene intervokalnosti, igre, intertekstualnosti i interaktivnosti
(dijalogičnosti u širem značenju tog pojma) kako bi pripremio osobitu metodologiju
zajedničkog rada u umjetnosti.
Ključne riječi: privremene i trajne autorske koalicije, prisilna i samoizabrana suradnja, tržišna
vs. eksperimentalna suradnja, povjerenje, ne/kooperativna zajednica, edukacijska zajednica,
aktivistička zajednica, autorska zajednica, istraživačka zajednica, socijalna koreografija.
Riječ je o polju djelovanja i refleksije koje nastaje šezdesetih godina prošlog stoljeća, kroz
pokret za ljudska prava, feminizam, političku filozofiju kontrakulutre, prakse izvedbenih
umjetnosti. Već od teksta “Fantomska zajednica” (1979) Paula Starra jasno je da i umjetnici i
aktivisti traže alate participativnog zajedništva koje bi ostalo otvoreno kreativnom potencijalu
konfliktnog i kritičkog mišljenja. Esej “Samoizabrana suradnja” (2007) Christophera Spehra
također naglašava suradnju ne kao stvaranje prisilnog konsenzusa, nego kao njegovanje
osjetljivog disenzusa.
Cilj kolegija oblikovati je radne materijale za daljnje istraživanje neeksprolatatorske,
istraživačke autorske suradnje u izvedbenim umjetnostima.