RADIONICA STRUKTURIRANE IMPROVIZACIJE
autor koncepta: David Gazarov
voditelji radionice: David Gazarov i Saša Nestorović
koordinatorica radionice: Sibila Petlevski
Radionica se izvodi u sklopu projekta red. prof. dr. Sibile Petlevski “Kako praksom vođeno teorijsko istraživanje u umjetničkoj izvedbi može doprinijeti hrvatskoj znanosti”, projektni segment Theatrum Mundi.
Prijava na e-mail: sibila.petlevski@gmail.com
Vrijeme održavanja:
5. 10. 2015. ujutro od 10-13 sati i popodne od 17-20 sati
6. 10. 2015. ujutro od 10-13 sati i popodne od 17-20 sati
7. 10. 2015. ujutro od 10-13 sati i popodne od 17-20 sati
Mjesto održavanja:
Vip club Zagreb, Trg bana Jelačića 9
Prijave se primaju SADA, a najkasnije do 1. rujna!
Strukturirana improvizacija je dijeljeni užitak u istraživanju svježih i neočekivanih aspekata umjetničke igre u koju smo se upustili jer joj znamo pravila. Takav odmak je kod strukturirane improvizacije ujedno i potvrda strukture. Čak i kad se čini da je potpuno napuštanje zadanog, to je uvijek neka vrsta «afirmacije strukture iz njene negacije».
Možda ste mislili da vam glazba može priužiti samo «kinetički impuls» - ali varate se. Jazz improvizacija uči uzvedbene umejtnike kako se osloboditi od negativnih učinaka narcizma i autizma u izvedbi.
Strukturirana improvizacija nas uči kako razumjeti (osjetiti) strukturu nekog umjetničkog oblika prije nego što se upustimo u variranje različitih aspekata te strukture. Glumci u radu s glazbenicima, mogu naučiti kako «strukturirano misliti» i kako pritom razviti sposobnost kreativnog rada u paru.
Glumci od jazz glazbenika mogu naučiti opuštenost u «ozbiljnoj igri», ljepotu u dijeljenju užitka u izvedbi, posebno kad rade s vrsnim jazz glazbenicima poput Davida Gazarova (klasičnog i jazz-pijanista i skladatelja s velikim iskustvom vođenja master-class radionica, te iskustvom rada sa studentima na Hochschule für Musik Franz Liszt, Weimar) i Saše Nestorovića (jazz glazbenika, saksofonista, skladatelja, voditelja Big Benda HRT-a i predavača na Muzičkoj akademiji u Zagrebu, koji predaje i kolegij posvećen upravo jazz-improvizaciji).
Kao što glumci od jazz improvizacije mogu naučiti kako «dramaturški misliti» tekst koji izgovaraju, tako i dramaturzi mogu naučiti koji je omjer fleksibilnosti u dramaturgiji kad struktura pisanoga teksta postaje «dinamička struktura» teksta izvedbe.
Redatelji mogu od jazz improvizacije naučiti kako iskoristiti, a ne zamrznuti povratnu spregu kreativnih impulsa svih sudionika izvedbe i kako improvizacijske tehnike (primjerice tehnike Viole Spolin) «upregnuti» u mehanizam mašte koji redatelja izlaže «opasnosti» mijenjanja zacrtanih režijskih rješenja.
Strukturirana improvizacija omogućava izvođačima da u stvarnome vremenu a u interakciji s partnerom, stvore zaokruženu narativnu, glazbenu, koreografsku «priču». Ova radionica je prije svega namijenjena glumačkim parovima koji žele obogatiti svoju tehniku «učenjem» od improvizacije dua jazz glazbenika koji će s njima podijeliti tajne i užitke svojega umijeća koje je ujedno i umjetnost izvedbe, ali i umjetnost života.
Da bismo improvizirali moramo imati osjećaj strukture onoga što želimo stvoriti u toku izvedbe: npr. ako ništa drugo, moramo «osjećati vrijeme»; hoće li to što izvodimo trajati nekoliko minuta, jedan sat ili više? Struktura nam se nadaje u obliku nekih pravila igre koji omogućavaju praktički beskonačno improviziranje na osnovi «dogovorenih» paramatera suigre koje smo odabrali kao «čvrste točke» za kreativni odmak od strukture i «ples» oko strukture. To može biti varijacija na odabranu temu; može od izvođača (npr. od glumca, plesača, jazz glazbenika, joruba pripovjedača, impro izvođača, fado pjevača-improvizatora, pa čak i od toreadora, za kojega bismo mogli reći da nasmrt improvizira u plesu s bikom) tražiti «dramaturške zahvate uživo», poput razvijanja teme, umetanja i ispuštanja motiva, proširivanja i skraćivanja teksta izvedbe, «dodavanjem na» ili «oduzimanjem od» dogovorenog predloška; zatim to može biti i igra vezana uz tempo gdje ubrzavanje ili usporavanje tempa izvedbe istog fiksiranog teksta automatski mijenja i «interpretaciju» izvedenog. To može podrazumijevati razvijanje glazbenih, scenskih, tjelesno-koreografskih, tjelesno-glumačkih i dramaturško-izvedbenih «motiva» i njihovo nadograđivanje drugim motivima, napuštanje teme i vraćanje na početnu točku; gradnju i rušenje atmosfere i zadatosti «žanra» u kojemu je pisan npr. dramski tekst ili glazbena kompozicija i izvedbu istoga ulomka teksta, glazbene ili tjelesne figure «u drugome ključu». Izvođači moraju dobro poznavati žanr da bi mogli improvizirati u okviru njega, ili da bi mogli otvoriti mogućnost za izvedbu u nekom drugom žanrovskom modusu.
Radionica je intenzivna, jer bez «intenziteta» nema rezultata u umjetnosti. Ili ste zainteresirani ili niste. Ako hoćete onda i možete. Ako dođete, onda izdržite do kraja. Radionica će najvjerojatnije biti snimana. Materijali su radni i pripadaju Projektu.
Uvjeti za aktivno sudjelovanje u radionici (prijava u paru!):
Želite li aktivno sudjelovati u radionici trebate doći u paru.
Maksimum za održavanje radionice je 6 parova «aktivnih izvođača» s obzirom na ograničeno vrijeme.
Obavezno pripremite ulomke tekstova ne duljih od 5 minuta s kojima biste voljeli «eksperimentirati». To mogu biti dijelovi tekstova koje ste već spremali za ispite (odnosi se na ulomke glumačkih ispita, minijature scenskoga pokreta, ali i ulomke tekstova koji ste sami napisali i želite s njima eksperimentirati u paru).
Ako vam se to čini neobičnim, jer ste bili uvjereni da improvizacija ne može biti korisna i glumcima koji «utjelovljuju» likove kanonskih dramskih djela, preporučamo knjigu Fione Banks - Creative Shakespeare. The Globe Education Guide to Practical Shakespeare gdje engleski glumci uživaju u strukturiranoj improvizaciji na poznate dionice iz Shakespeareovih komada.
Možete pripremiti i dionice s ispita pokreta, pa ćemo vidjeti kako se može improvizirati u paru gdje svatko donosi «solo» kojega treba uskladiti s igrom drugoga i stvoriti novu «priču».
Možete pripremiti i petominutne ulomke tekstova koje ste sami napisali a želite s njima eksperimentirati u paru.
Uvjeti za prijavu «aktivnih gledatelja»:
Jedan dio sudionika može se prijaviti i u funkciji «aktivnih gledatelja». Aktivnost tu podrazumijeva spremnost da se pristane na izazov izvedbe ako do njega dođe.
Broj «aktivnih gledatelja» nije ograničen, ali također molimo da se i «aktivni gledatelji» prijave na radionicu.
Vrijedi ponoviti: premda je radionica prvenstveno namijenjena glumcima, otvorena je i plesačima, dramaturzima i redateljima koji se ne boje izazova suigre.
Radionicu je sufinancirala Hrvatska zaklada za znanost. Mišljenja, nalazi i zaključci ili preporuke navedene u ovom materijalu odnose se na autore koncepta radionice i ne odražavaju nužno stajališta Hrvatske zaklade za znanost.