Predavanje Jonathana Bellera

FILMSKE MUTACIJE: sedmi festival nevidljivog filma – SLIKA KAPITAL

TIMeSCAPES

 

JONATHAN BELLER: RAČUNALNI KAPITAL

predavanje

Akademija dramske umjetnosti, Trg Maršala Tita 5

srijeda, 04. 12. 18:00, projekcijska dvorana

*predavanje će biti održano u okviru kolegija Teorija filma prof. Nikice Gilića

*predavanje je obavezno za sve studente dramaturgije

U svrhu praktičnog cilja proizvodnje kritičkog razočaranja unutar infrastrukture vjere, ovdje me zanima ono što smatram arhivom vidljivoga i logistikom vizualiziranja. Danas je jasno da je, premda se stariji načini vizualizacije održavaju, izranjanje digitalne kulture jednako značajno kao i činjenica sveprisutnosti slike same. Tu sveprisutnost vizualnog sučelja ekrana-slike neupitno uzrokuje razvoj digitalnih računala, njihovih kodova i njihovih strukturnih i, štoviše, infrastrukturnih nejednakosti. Nijedna analiza tog sve kompleksnijeg odnosa između slike i kôda – odnosa koji je, možda i fatalno, zadro u sebstvo i u svijet – ne bi se mogla niti približiti cjelovitosti bez razumijevanja same digitalne kulture kao produženja logike financijalizacije. To je matrica koju (pomalo nemaštovito) nazivam digitalnom kulturom 2.0, budući da je prva digitalna kultura s globalnim aspiracijama bila ona samog kapitalizma.

U slučaju kamatonosnog kapitala, kruženje N-R-N' se pojavljuje u skraćenom obliku, u svojem konačnom ishodu bez ikakvog prelaznog stadija, tako reći u sažetom stilu,  kao N-N', tj. novac koji vrijedi više novca, vrijednost koja je veća od sebe same. (Capital, 256-8)

Dvije stvari: Prvo, svjetlucajuća prisutnost novca, njegov vatromet, njegovi metafizički i psihotropni efekti (koje bi se moglo apstrahirati kao identitet identiteta i neidentiteta) posljedica su njegove uloge u metabolizmu društva – Marxova riječ. Drugo, ono što se dogodilo tokom prošlog stoljeća, a osobito kod vizualnog preokreta i kasapljenja klasične metafizike od strane "konciznog stila" kapitala, jest to da su broj i vrste intervala u N-N' doživjele eksponencijalnu ekspanziju korištenjem slike i koda. Među bezbrojnim podrutinama koje interveniraju u kretanju N-N' prisutan je i financijski alat poznat kao derivat – kompjuterski omogućena matematička metoda ogoljavanja i sabiranja ulaganjā koje razlama integritet posjedā i predmetā te ih distribuira sukladno novim algoritmima. Efekti toga su financijski, kao i percepcijski. Ovo predavanje iznova razmatra prostor tog intervala N-N' – politiku proizvodnje "kamata", sukladno novim izračunima vrijednosti, koje se može ekstrahirati unutar domene slika i kodova. Pritom smjera razmotriti ne samo nove oblike stvaranja slika, već i ulogu tih slika u proizvodnji i raspodjeli društvenog bogatstva te u tome kako se, i tko, za tu proizvodnju plaća.

O predavaču

Jonathan Beller, profesor medijskih studija na Pratt Institutu u New Yorku. Diplomirao je engleski i komparativnu književnost na Sveučilištu Columbia (1985.), a doktorirao književnost na Sveučilištu Duke (1994.). Područja njegove specijalizacije su: medijska teorija, marksizam, film, medijska arheologija, dekolonizacija, estetika i politika, feminizam, filipinska kultura i politika. Kao predavač, radio je na sljedećim sveučilištima: Barnard College, University of California, Santa Cruz, San Francisco State University. Član je uredničkog kolektiva časopisa Social Text i uredničkog odbora časopisa Cognition, Communication, Co-operation. Autor je knjiga The Cinematic Mode of Production: Towards A Political Economy of the Society of the Spectacle (2006) i Acquiring Eyes: Philippine Visuality, Nationalist Struggle and The World Media-System (2006); te brojnih članaka. Dobitnik je stipendija Fulbright Senior Scholar Award i Getty Grant.

Predavanje je realizirano u sklopu umjetničko-istraživačkog projekta Izvedbene dramaturgije i slike vremena Odsjeka dramaturgije Akademije dramske umjetnosti u Zagrebu, uz suradnju Odsjeka Filmske i TV režije, a u okviru međunarodnog projekta TIMeSCAPES: Slike i izvedbe vremena u kasnom kapitalizmu

Partneri projekta: BADco. (Zagreb), Maska (Ljubljana), Science Communications Research (Beč), Teorija koja hoda (Beograd) i Film-protufilm (Zagreb)

Projekt TIMeSCAPES je podržan od programa Culture 2007-2013.

Sedmo izdanje Filmskih mutacija: festivala nevidljivog filma pod naslovom SLIKA KAPITAL odvija se od 25. studenoga do 5. prosinca u kinu Tuškanac u Zagrebu, od 26. studenoga do 1. prosinca u Art-kinu Croatia u Rijeci, a u Slovenskoj kinoteci u Ljubljani 9. siječnja.

U fokusu su politike stranosti i intersticijalni stil u radu Claire Denis, strateške diverzije slika spektakla u filmovima Guyja Deborda, program Ovdje i drugdje talijanskog filmskog kritičara Tonija D'Angele, urednika časopisa La Furia Umana. Filmaš Jean-Claude Rousseau će 5. prosinca u sklopu predavanja na Akademiji likovnih umjetnosti, pod naslovom Kadar, orijentacija, motiv prikazati nekoliko svojih filmova. Film Priča o plutajućim travkama Yasujira Ozua s izvođačem za nijeme filmove benshijem Ichirom Kataokom i glazbenicima Damirom Pricom Kafkom, Mirom Manojlovićem, Igorom Pavlicom i Franjom Glušcem prikazat će se 5. prosinca u kinu Tuškanac, u 19 sati.

U sklopu panel-razgovora Slika kapital koji pripremamo s filozofkinjom Ljiljanom Filipović i stalnim suradnicima i partnerima na našim programima, sudjelovat će gosti Filmskih mutacija, među kojima su teoretičar medijske kulture Jonathan Beller, filmaši Jean-Claude Rousseau i Claudia Siefen, filmolozi Jurij Meden i Varja Močnik, filmski kritičari Toni D'Angela, Neil Young i Michael Pattison.

 

04.07.2017
Termini prijemnih i godišnjih ispita u jesenskom ispitnom roku...
23.06.2017
Zbog promjene termina održavanja Državne mature ...
16.06.2017
Ljetni i jesenski rok prijamnih ispita BA/MA + Završni godišnji ispiti BA/MA...
29.05.2017
U sklopu nastave Povijest kazališta i drame IV...