Ispitna literatura i filmografija

PREPORUČENA LITERATURA I FILMOGRAFIJA:

Stručna literatura: 

a. Kazališna dramaturgija i Dramaturgija izvedbe

-       Aristotel: Poetika

-       Batušić, Nikola: Povijest hrvatskog kazališta

-       Batušić, Nikola: Uvod u teatrologiju

-       Carlson, Marvin: Kazališne teorije I–III

-       De Marinis, Marco: Razumijevanje kazališta

-       Lehmann, H. T.: Postdramsko kazalište

-       Pavise, Patrice: Pojmovnik teatra

-       Pfister, Manfred: Drama: Teorija i analiza

-       Souriau, Etienne: 200.000 dramskih situacija

-       Szondi, Peter: Teorija moderne drame: 1880 - 1950.

-       Švacov, Vladan: Temelji dramaturgije

-       Zuppa, Vjeran: Uvod u dramatologiju

 

b. Filmska dramaturgija

- Bordwell, David: O povijesti filmskoga stila (Zagreb 2005)

             - Gilić, Nikica: Uvod u teoriju filmske priče (Zagreb 2007)

             - Gilić, Nikica: Uvod u povijest hrvatskog igranog filma (Zagreb 2011)

- McKee, Robert: Story: bit, struktura, stil i načela pisanja scenarija (Split 2023) 

- Stam, Robert: Teorija filma: uvod (Zagreb 2019)

- Turković, Hrvoje: Tipovi filmskog izlaganja: prilozi teoriji izlaganja (Zagreb 2021)

 

c. Dramsko pismo i filmsko pismo

-       Aristotel: Poetika

-       Batušić, Nikola: Povijest hrvatskog kazališta

-       Batušić, Nikola: Uvod u teatrologiju

-       De Marinis, Marco: Razumijevanje kazališta

-       Pfister, Manfred: Drama: Teorija i analiza

-       Souriau, Etienne: 200.000 dramskih situacija

-       Szondi, Peter: Teorija moderne drame: 1880 - 1950.

-       Švacov, Vladan: Temelji dramaturgije

-       Zuppa, Vjeran: Uvod u dramatologiju

-       Gilić, Nikica: Uvod u teoriju filmske priče (Zagreb 2007)

-        McKee, Robert: Story: bit, struktura, stil i načela pisanja scenarija (Split 2023) 

-        Gilić, Nikica: Uvod u povijest hrvatskog igranog filma (Zagreb 2011)

-        Stam, Robert: Teorija filma: uvod (Zagreb 2019)

 

Dramska literatura (kandidati za sva usmjerenja osim Filmske dramaturgije dužni su pročitati sve naslove, a izdvojnih pet drama pripremiti za usmenu analizu): 

-       Eshil: Orestija

-       Sofoklo: Kralj Edip, Antigona, Filoktet

-       Euripid: Medeja, Bakhe, Elektra

-       Aristofan: Ptice, Žabe, Lizistrata

-       Plaut: Aulularija

-       Machiavelli, Niccolo: Mandragola

-       Držić, Marin: Dundo Maroje, Skup, Hekuba

-       Gundulić, Ivan: Dubravka, Prozerpina ugrabljena

-       Shakespeare, William: Macbeth, Mjera za mjeru, Oluja, Na Tri kralja, Othello, Hamlet, San ivanjske noći, Rikard Treći

-       Goldoni, Carlo: Gostioničarka Mirandolina

-       Calderón, de la Barca: Život je san

-       Racine, Jean: Fedra

-       Corneille, Pierre: Cid

-       Molière, J. B.: Mizantrop, Tartuffe, Don Juan, Škrtac

-       Goethe, J. W.: Egmont, Ifigenija na Tauridi

-       Čehov, A. P.: Tri sestre, Ujak Vanja, Galeb

-       Gogolj, N. V.: Revizor

-       Ibsen, Henrik: Peer Gynt, Nora (Kuća lutaka), Hedda Gabler, Divlja patka

-       Strindberg, August: Put u Damask, Gospođica Julija

-       Jarry, Alfred: Kralj Ubu

-       Vojnović, Ivo: Dubrovačka trilogija, Ekvinocijo

-       Kamov, J. P.: Orgije monaha

-       Krleža, Miroslav: Kraljevo, Michelangelo Buonarroti, Vučjak, Gospoda Glembajevi, U agoniji, Leda

-       Begović, Milan: Pustolov pred vratima

-       Brecht, Bertolt: Baal, Majka Courage i njezina djeca, Kavkaski krug kredom

-       Pirandello, Luigi: Šest osoba traži autora, Večeras improviziramo

-       Beckett, Samuel: U očekivanju Godota, Svršetak igre

-       Ionesco, Eugene: Ćelava pjevačica, Stolice

-       Genet, Jean: Sluškinje

-       Williams, Tennessee: Tramvaj zvan žudnja

-       Pinter, Harold: Rođendan

-       Albee, Edward: Tko se boji Virginije Woolf?

-       Weiss, Peter: Jean-Paul Marat, njegov progon i umorstvo kako ga predstavlja glumačka družina zavoda u Charentonu pod vodstvom gospodina de Sadea

-       Müller, Heiner: Hamletmašina

-       Marinković, Ranko: Glorija

-       Brešan, Ivo: Predstava Hamleta u selu Mrduša Donja

-       Šnajder, Slobodan: Kamov, smrtopis

-       Sajko, Ivana: Žena-bomba

 

Popis igranih filmova 

- kandidati za usmjerenja Filmska dramaturgija te Dramsko pismo i filmsko pismo trebaju pogledati po 1 film iz svake grupe (najmanje 30 filmova) prema navedenom popisu, a 7 filmova pripremiti za analizu:

 

1.     američka nijema burleska: Buster Keaton: NavigatorGeneralSherlock Jr.; Charlie Chaplin: Potjera za zlatomCirkusSvjetla velegradaModerna vremenaVeliki diktator

2.     Sergej M. Ejzenštejn: Oklopnjača Potemkin

3.     njemački ekspresionizam: Otto Wiene: Kabinet doktora Caligarija; Friedrich Wilhelm Murnau: ZoraPosljednji čovjek; Fritz Lang: MMetropolis

4.     Carl Theodor Dreyer: Stradanje Ivane OrleanskeRiječ

5.     francuski poetski realizam: Jean Renoir: Pravilo igre; Jean Vigo: L'Atalante; Marcel Carné: Obala u magliDan se rađa

6.     klasični hollywoodski film: Raoul Walsh: Usijanje; Michael Curtiz: Casablanca; John Ford: Plodovi gnjevaKako je bila zelena moja dolina; John Huston: Blago Sierra Madre; William Wyler: Najbolje godine naših života; Joseph L. Mankiewicz: Sve o Evi; Gene Kelly i Stanley Donen: Pjevajmo na kiši; Douglas Sirk: Imitacija života

7.     klasična hollywoodska komedija: Frank Capra: Dogodilo se jedne noćiDivan život; Ernst Lubitsch: NinočkaBiti ili ne biti; Howard Hawks: Silom dadiljaNjegova djevojka Petko; Preston Sturges: Sullivanova putovanja; George Cukor: Philadelphijska priča; Billy Wilder: Neki to vole vrućeApartman

8.     klasični hollywoodski vestern: John Ford: Poštanska kočijaMoja draga KlementinaTragačiČovjek koji je ubio Libertyja Valancea; Howard Hawks: Crvena rijekaRio Bravo; Fred Zinnemann: Točno u podne; George Stevens: Shane

9.     film noir: John Huston: Malteški sokol; Billy Wilder: Dvostruka obmanaBulevar sumraka; Howard Hawks: Duboki sanImati i nemati; Otto Preminger: Laura; Fritz Lang: Žena u izlogu; Robert Siodmak: Ubojice

10.  Orson Welles: Građanin Kane

11.  klasični britanski film: Carol Reed: Treći čovjek; David Lean: Kratak susretLawrence od Arabije; Michael Powell i Emeric Pressburger: Crvene cipelicePitanje života i smrti

12.  Alfred Hitchcock: Vrtoglavica, Dvorišni prozorSjever-sjeverozapadPsihoPtice

13.  talijanski neorealizam: Roberto Rossellini: PaisàPutovanje u Italiju; Vittorio De Sica: Kradljivci bicikla; Luchino Visconti: Zemlja drhtiRocco i njegova braća

14.  japanski klasični film: Akira Kurosawa: RašomonSedam samurajaŽivjeti; Yasujiro Ozu: Priča o TokijuKasno proljeće; Kenji Mizoguchi: Legenda o UgetsuuIntendant Sansho

15.  Robert Bresson: Dnevnik seoskog župnikaOsuđenik na smrt je pobjegaoDžepar

16.  Luis Buñuel: Anđeo uništenjaLjepotica danaDiskretni šarm buržoazije

17.  Ingmar Bergman: Sedmi pečatDivlje jagodeŠutnjaPersona

18.  Michelangelo Antonioni: AvanturaNoćPomrčina

19.  Federico Fellini: Slatki životOsam i polAmarcord

20.  francuski novi val: Jean-Luc Godard: Do posljednjeg dahaŽivjeti svoj životPrezirLudi PierrotDvije ili tri stvari koje znam o njoj; François Truffaut: 400 udaracaJules i Jim; Éric Rohmer: Claireino koljenoZelena zraka; Claude Chabrol: Naivne djevojkeNevjerna žena; Jacques Rivette: Céline i Julie se voze u čamcu; Alain Resnais: Hirošima, ljubavi mojaProšle godine u Marienbadu; Agnès Varda: Cléo od 5 do 7Bez krova i zakona

21.  čehoslovački novi film: Miloš Forman: Ljubavi jedne plavušeGori, moja gospođice!; Jiří Menzel: Strogo kontrolirani vlakovi; Ivan Passer: Intimno osvjetljenje; Věra Chytilová: Ivančice; Jan Němec: O zabavi i gostima; Juraj Herz: Kremator

22.  europski modernizam: Andrzej Wajda: Pepeo i dijamantČovjek od mramora; Pier Paolo Pasolini: Kralj EdipEvanđelje po Mateju; Bernardo Bertolluci: Konformist; Miklós Jancsó: Crveni psalam; Márta Mészáros: UsvojenjeDnevnik mojoj djeci; Marguerite Duras: India Song; Chantal Ackerman: Jeanne Dielman; Larisa Jefimovna Šepitko: Uspon; Kira Muratova: Astenični sindrom; Krzysztof Kieślowski: Kratki film o ubijanjuTri boje: plavo, Tri boje: crveno

23.  filmovi Novog Hollywooda: Stanley Kubrick: 2001: Odiseja u svemiruBarry Lyndon; Sam Peckinpah: Divlja hordaPsi od slame; Barbara Loden: Wanda; Francis Ford Coppola: KumKum IIApokalipsa danas; Roman Polanski: Kineska četvrt; John Cassavetes: Žena pod utjecajem; Robert Altman: NashvilleKratki rezovi; Martin Scorsese: TaksistDobri momci; Woody Allen: Annie HallHannah i njezine sestre; Terrence Malick: Božanstveni daniTanka crvena linija; Clint Eastwood: Nepomirljivi; Steven Spielberg: Schindlerova lista

24.  novi njemački film: Jean-Marie Straub i Danièle Huillet: Kronika Anne Magdalene Bach; Werner Herzog: Aguirre, gnjev božjiTajna Kaspara Hausera; Rainer Werner Fassbinder: Brak Marije BraunLola; Margarethe von Trotta: Olovno vrijeme; Wim Wenders: Paris, TexasNebo nad Berlinom

25.  noviji kineski film: Hou hsiao-hsien: Grad žalosti; Edward Yang: Priča iz TaipeijaJedan, dva...; John Woo: Ubojica; Zhang Yimou: Heroj; Ang Lee: Tigar i zmaj; Tsai Ming Liang: Živjela ljubav; Wong Kar-wai: Chungking Express,Raspoloženi za ljubav; Jia Zhangke: Mrtva prirodaPepeo ljubavi

26.  poznavanje novijeg američkog filma (3 autora): Michael Mann, David Lynch, Gus Van Sant, Jim Jarmusch, Joel i Ethan Coen, Spike Lee, Charlie Kaufman, Alexander Payne, David Fincher, Steven Soderbergh, Quentin Tarantino, Kelly Reichardt, Wes Anderson, Paul Thomas Anderson, Sofia Coppola

27.  poznavanje novijega svjetskog umjetničkog filma (3 autora): Ken Loach, Abbas Kiarostami, Stephen Frears, Michael Haneke, Mike Leigh, Claire Denis, Marleen Gorris, Pedro Almodóvar, Neil Jordan, Jean-Pierre i Luc Dardenne, Aki Kaurismäki, Jane Campion, Béla Tarr, Lars von Trier, Mira Nair, Andrea Arnold, Park Chan-wook, Andrej Zvjagincev, Lucrecia Martel, Bong Joon-ho, Asghar Farhadi

28.  hrvatski film (3 naslova): Branko Belan: Koncert; Branko Bauer: Ne okreći se sineTri AneLicem u lice; Nikola Tanhofer: H-8...; Vatroslav Mimica: Prometej s otoka ViševiceKaja, ubit ću te!; Zvonimir Berković: Rondo; Ante Babaja: Breza; Krsto Papić: Lisice; Krešo Golik: Tko pjeva zlo ne misli; Zoran Tadić: Ritam zločina; Rajko Grlić: Samo jednom se ljubi; Zrinko Ogresta: Tu; Tomislav Radić: Što je Iva snimila 21. listopada 2003.; Branko Schmidt: Metastaze; Vinko Brešan: SvjedociSvećenikova djeca; Ognjen Sviličić: Oprosti za kung fu; Dalibor Matanić: Zvizdan